یکی دو روز قبل خبری منتشر شد مبنی بر پایان کار یک وب سایت که عنوان شبکه اجتماعی کلوب رو برای خودش انتخاب کرده بود . 

خبر در وبلاگ شخصی آقای شکوری که مدیر کل مجموعه صباایده (آپارات.کلوب.لنزور) هستن منتشر شده (لینک وبلاگ)
سایت کلوب در این آدرس در دسترس هست cloob.com و تا پایان پاییز 96 احتمالا باز هست .


در این یادداشت وبلاگی چند نکته ای رو درباره این وب سایت می نویسم

همه روی یک نکته اتفاق نظر داریم که مجموعه سایت های صباایده در فضای ناسالم رقابتی و بدون هیچ رقیبی رشد کردن و به اینجا رسیدن. وقتی مردم به سرویسی نیاز داشته باشن و فقط یک مورد ازش وجود داشته باشه هرچقدر هم آشغال باشه باید ازش استفاده کنن چون چاره ای نیست .


چند نکته درباره یادداشت وبلاگی آقای شکوری می نویسم. اول اینکه ایشون عادت دارن به سیستم و نظام ایران تیکه بندازن و متلک بار کنن . لذا تقریبا تمامی نوشته های وبلاگی شون این مشخصه رو داره .


(طنز : احتمالا روز قبل از اعلام پایان کلوب ،مدیراش دور هم جمع شدن ،بهم یه نگاه انداختن ،بعد نفر اصلیه گفت: خب بحث سر اینه که میخواییم این سایت رو ببندیم،چطوری یه استفاده خووب هم از این قضیه ببریم و چندتا نهاد رو "بدون اسم بردن" باهاش خراب کنیم)


نکته بعد اینکه یادداشت وبلاگی ایشون نمونه کامل یک “چگونه منحرف کنیم” هست . 90درصد ابتدای متن پر از غر زدن و متلک انداختن به افراد و نهاد های مختلف هست(هیچ معلوم نیست کدوم شون واقیعه کدوم الکی) و 10 درصد آخر گفته که میخواییم این سایت رو تموم کنیم .


ایشون در یادداشت وبلاگشون در میان کلماتی زیبا و عامه پسند ، تمامی دغدغه مندی و آرمان های افرادی وطن دوست که عشقشون مردم ایرانه به تمسخر گرفتن . اگه هر با قرار باشه یکی از سایت های این مجموعه بسته بشه و یک چنین حجمی از نفرت به سمت نهادهای حاکمیتی سرازیر بشه که اوضاع بد میشه .


نکته بعد اینکه ایشون همش غر میزنه و تمام حرفش اینه که چرا ما آزادی نداریم (هرچند اینو واضح ننوشت) .. . با این همه اما ایشون کارش رو میکنه ،آزادیش رو داره و جلو میره اما بازم غز میرنه .


(شایدم قضیه اینجاست که که شرکت شما کار فنی درستی اانجام نداده و قضیه زیان ده شده ،حالا برای اینکه اسم شرکت خراب نشه قضیه بندازیم گردن بقیه و کلی غر بزنیم)



نکته بعد اینکه وب سایت کلوب از ابتدا هم ساختار مناسبی که بتونه ماندگار باشه نداشت . ضعف در برنامه نویسی (که بارها توسط حرفه‌ای‎های ایران گفته شده) باعث شد این سایت هیچ وقت خوب نباشه. حی اگر هم کسانی سابقه عضویت 12 ساله در اون داشته باشن اما قطعا فعالیت مستمری نداشتن.


علاوه بر این حجم و شیوع پیام رسان های فوری هم مثل تلگرام بر خلوت و متروکه و شهر ارواح شدن این سایت بی تاثیر نبوده . پس وقتی هزینه های سرور سایتمون از کل بازدید کنندگانش بیشتر شده سعی نکنیم نظام رو تمسخر کنیم (هرچند خیلی زیرکانه)


نکته دیگه اینکه سایت کلوب رایگان نبود . بخشی از خدمات این سایت با پرداخت مبلغ همراه بود(هرجند تبلیغات هم داشتند) عکس پایین بخشی از خدمات این سایت رو نشون میده که برای داشتنش باید هزینه میکردیم . خود من همین اواخر حدود 20 هزار تومن پرداخت کردم(به جز موارد سال های قبل ) . نمیشه همینطور یهویی زحمات بقیه (حدود 20هزار رسانه) رو بست . وسطش برای اینکه این قضیه یادمون بره ،حواسمون رو پرت کنین یه سمت دیگه.


نکته دیگه اینکه کلوب این اواخر تبدیل شده بود به جولانگاه تبلیغات فرقه ها و … افراد متعصب قومیتی و جدایی طلب ها . (برای چک کردن قضیه همین الان عضو این شبکه بشید )



به عنوان بخش پایانی پیشنهاد میکنم با کلیدواژه “کار فرهنگی باطل “ در میان فرمایشات امام خامنه ای در سایت khamenei.ir بگردید و کمی در این باره تحقیق کنید تا بتونید از کار فرهنگی حق تشخیصش بدید . یا علی مدد



پ.ن: نوشته بالا به این معنی نیست که هیج مشکلی وجود نداره و همه چی خوبه. منم برخی”برخی” مدیران رو دیدم که چیزی از اینترنت نمیدونن و دید بسته ای دارن. اما راهش تخریب و تمسخر و ایجاد نفرت نیست . منم برخی”برخی” مدیران رو دیدم که وقتی جلوشون درباره سرویس های اینترنتی صحبت میکنیم مثل یک کافر باهامون برخورد میکنن ، اما راهش تخریب و ایجاد تنفر علیه شون نیست ؛ …شاید تنها راه گفتگو باشه.

---------------------------------

بروزرسانی : گویا یک شرکت ثالث با مالکیت خارجی ، بخشی از سهام کلوب را خریده است و با این حساب عمر این وبسایت هنوز تمام نشده .